Tolerància és una paraula d’ús massa habitual entre els polítics d’avui dia i el seu desgast és proporcional a la quantitat de significats que se li apliquen. Podríem dir que és un valor que si bé en els nostres temps sembla formar part dels actius de l’esquerra europea –no realment però sí formalment-, el seu origen, defensa i aplicació pertanyen al liberalisme.
El primer en parlar de tolerància fou Locke que en el segle XVII va escriure la seva “Carta Sobre La Tolerància” després de ser testimoni de les guerres religioses del final del XVII. El texte pot semblar anacrònic però és realment revolucionari si ho centrem a l’òpca que va viure, és a dir, més de cent anys abans de la Revolució Francesa i en mig de fratricides i sanguinàries guerres religioses. Locke diu que: “Ningú pot ser pressionat per la força a renunciar a les seves opinions o a acceptar les opinions contràries a les pròpies” i també que “Tenen dret a la tolerància tots els principis pràctics, les opinions i les conviccions, per exemple, la convicció de poder educar els seus fills o de disposar dels seus béns, de creure que la polígamia o el divorci són legítims o il.legítims...” Per tant, ell és un innovador, ben bé un “insurgent” i “trangressor” amb paraules periodístiques actuals.
Segueix amb la tolerància el més liberal dels il.lustrats: Voltaire. El seu “Tractat Sobre la Tolerància” planteja ja un dels problemes d’avui dia: Hem de ser tolerants amb els intolerants? La resposta de Voltaire és diàfana: “Que els homes comencin per no ser fanàtics per merèixer la tolerància” i parlant de dogmes Voltaire afirma que “quants menys dogmes, menys disputes i quantes menys disputes, menys desgràcies”.
Finalment Karl Popper en el seu article “Tolerància i responsabilitat intel·lectual” comença recordant-nos que el manament de Moisés “No mataràs” conté gairebé tota l’ètica i que Schopenhauer desenvolupa la seva filosofia moral a partir d’aquesta premisa: “No facis mal a ningú i ajuda a tots sempre que puguis”. En la seva aportació Popper ens parla també de la intolerància i, seguint Voltaire, creu que no hem de ser tolerants amb els intolerants. Però també hi veu altres problemes que afecten la tolerància: “la insensatesa que porta els intel.lectuals a seguir l’última moda: "Els intel·lectuals han de deixar d’admirar i tolerar l’estil de paraules grans i fosques, paraules rimbombants i incomprensibles". Una responsabilitat que recau en els intel·lectuals és la d'haver divulgat i sacralitzat el relativisme, una filosofia que diu que totes les tesis són defensables intel·lectualment. El concepte de veritat perd el seu significat perquè si afirmem totes les teories (tesis i ideologies), és com no dir res. Ayn Rand també ho descriu en un dels articles ètics del seu llibre “La Virtud del Egoísmo”: el relativisme inocula el sentit crític impedint emetre judicis. Si tot es pot entendre i justificar existeix una grisor general i desapareix l’eix bondat-maldat.
Per a fer front al relativisme Popper ens recomana fer servir el “pluralisme crític” que consisteix en la “discusió racional de les teories i del seu examen crític”. Aquest sentit crític ve donat per la recerca constant de la veritat i anomena una sèrie de pensadors que fa segles van començar aquesta tradició, com serien Sòcrates, Erasme, Montaigne, Locke, Hume i Voltaire. Tots ells són escèptics, és a dir, persones que dubten de la veritat o que adopten opinions cíniques (del grec “indagar, buscar, reflexionar”).
De les línies anteriors obtenim les següents conclusions:
-Totes les opinions són lliures.
-Els fanàtics no tenen lloc en societats obertes.
-Els intel.lectuals tenen la responsabilitat de buscar la veritat mitjançant el sentit crític.
El primer en parlar de tolerància fou Locke que en el segle XVII va escriure la seva “Carta Sobre La Tolerància” després de ser testimoni de les guerres religioses del final del XVII. El texte pot semblar anacrònic però és realment revolucionari si ho centrem a l’òpca que va viure, és a dir, més de cent anys abans de la Revolució Francesa i en mig de fratricides i sanguinàries guerres religioses. Locke diu que: “Ningú pot ser pressionat per la força a renunciar a les seves opinions o a acceptar les opinions contràries a les pròpies” i també que “Tenen dret a la tolerància tots els principis pràctics, les opinions i les conviccions, per exemple, la convicció de poder educar els seus fills o de disposar dels seus béns, de creure que la polígamia o el divorci són legítims o il.legítims...” Per tant, ell és un innovador, ben bé un “insurgent” i “trangressor” amb paraules periodístiques actuals.
Segueix amb la tolerància el més liberal dels il.lustrats: Voltaire. El seu “Tractat Sobre la Tolerància” planteja ja un dels problemes d’avui dia: Hem de ser tolerants amb els intolerants? La resposta de Voltaire és diàfana: “Que els homes comencin per no ser fanàtics per merèixer la tolerància” i parlant de dogmes Voltaire afirma que “quants menys dogmes, menys disputes i quantes menys disputes, menys desgràcies”.
Finalment Karl Popper en el seu article “Tolerància i responsabilitat intel·lectual” comença recordant-nos que el manament de Moisés “No mataràs” conté gairebé tota l’ètica i que Schopenhauer desenvolupa la seva filosofia moral a partir d’aquesta premisa: “No facis mal a ningú i ajuda a tots sempre que puguis”. En la seva aportació Popper ens parla també de la intolerància i, seguint Voltaire, creu que no hem de ser tolerants amb els intolerants. Però també hi veu altres problemes que afecten la tolerància: “la insensatesa que porta els intel.lectuals a seguir l’última moda: "Els intel·lectuals han de deixar d’admirar i tolerar l’estil de paraules grans i fosques, paraules rimbombants i incomprensibles". Una responsabilitat que recau en els intel·lectuals és la d'haver divulgat i sacralitzat el relativisme, una filosofia que diu que totes les tesis són defensables intel·lectualment. El concepte de veritat perd el seu significat perquè si afirmem totes les teories (tesis i ideologies), és com no dir res. Ayn Rand també ho descriu en un dels articles ètics del seu llibre “La Virtud del Egoísmo”: el relativisme inocula el sentit crític impedint emetre judicis. Si tot es pot entendre i justificar existeix una grisor general i desapareix l’eix bondat-maldat.
Per a fer front al relativisme Popper ens recomana fer servir el “pluralisme crític” que consisteix en la “discusió racional de les teories i del seu examen crític”. Aquest sentit crític ve donat per la recerca constant de la veritat i anomena una sèrie de pensadors que fa segles van començar aquesta tradició, com serien Sòcrates, Erasme, Montaigne, Locke, Hume i Voltaire. Tots ells són escèptics, és a dir, persones que dubten de la veritat o que adopten opinions cíniques (del grec “indagar, buscar, reflexionar”).
De les línies anteriors obtenim les següents conclusions:
-Totes les opinions són lliures.
-Els fanàtics no tenen lloc en societats obertes.
-Els intel.lectuals tenen la responsabilitat de buscar la veritat mitjançant el sentit crític.
13 comentaris:
Es cau sovint, en efecte, en confondre tolerància amb el "tot s'hi val". Tolerància és precisament respectar aquelles opinions o creences AMB LES QUE NO ESTEM D'ACORD (si hi estem d'acord, quin mèrit hi ha?), sempre i quan els que defensen aquestes opinions ens respectin a nosaltres (reciprocitat).
Artur,
des de l'antropologia puc aportar la visió rel relativisme cultural que en paraules de Boas o Mead, es refereix a la "unicitat cultural" i al respecte que l'antropòleg ha de tenir de totes les cultures, i per extensió, el respecte que hem de tenir els uns per als altres, independentment de a quina cultura pertanyem. Ideològicament s'ha d'assenyalar que és bastant insostenible, en un medi com el de la nostra societat globalitzada...
MOlt complicat però mlt interessant el debat Artur...
Correcte, ser tolerants és respectar les opinions diferents a la nostra. Res més.
Per cert, el teu blog es genial. Si no et fa res, et linko.
Trina,
El relativisme cultural, enclavat dins de la ciència antropològica és del tot lògic. És evident que occident ha patit sempre d'etnocentrisme i l'antropòleg, com a investigador que està fora del sistema, ha de tenir en compte aquesta diversistat cultural sense classificar-les ni en jerarquies ni en eixos bondat-maldat.
Totes les societats són objecte de l'antropologia però això no implica que totes tinguin la mateixa qualificació "moral" del qui opina sobre elles.
El que diré potser és "incorrecte" però per a un etòleg o un biòleg, el comportament d'una cobra el mateix valor que el d'una culebra, però l'efecte, el risc i les conseqüències d'ambdos rèptils és totalment diferent si "entrem" en la societat.
L'antropòleg, quan no fa d'antropòleg, és un ciutadà d'una determinada societat, amb uns valors, amb una moral i unes conductes determinades.
No podem no opinar. No podem no tenir valors o jutjar, qualificar, és inherent a la naturalesa humana. Cal dir que aquest "sentit crític", aqueta tendència a classificar, cal oblidar-la quan treballem "científicament", gairebé en laboratori.
Bé, aquesta és la meva opinió
Jesús,
Crec que tolerar no ha de ser "suportar" sinó deixar que les altres tinguin les seves creences i opinions. Altrament si escoltar una opinió de la qual hi estic en contra i ho considero una certa agressió, llavors sí que és suportar.
El sentit que comenten doncs aquests teòlegs està més vinculat al concepte cristià de sacrifici envers el proïsme.
CLD,
M'agrada el terme que has comentat: "la reciprocitat". Crec que és un valor a promoure, a divulgar. És el mateix valor que va fer funcionar les primitives societats tribals quan l'home començava a conrear els seus camps, quan els caçadors-recolectors van passar a ser agricultors, és a dir, quan va nèixer la propietat.
Artur,
estic d'acord amb tu, de fet, el que intento assenyalar és que els teòrics, tots ells, pequen de ser a voltes massa cientifistes, perquè quan et trobes amb la vida al davant has de prendre decisions.
El problema rau en com equilibrem ciència i comportament, com ho fem per aplicar els resultats científics en la vida diària, que s'agreuja quan aquesta aplicació es refereix a grups humans.
És per això que et comentava que aquest és un debat inacabat però molt interessant..
salut
Molt interessant el post i molt encertada l'opinió de na Trina Milan.
Costa molt sentir una crítica encertada al relativisme.
Desmond,
gràcies pel comentari sobre la meva opinió. De fet, tot i que l'antropologia és la gran oblidada del discurs científic en els articles dels mitjans; crec que pot aportar un grau de solidesa en l'anàlisi de comportaments, especialment en els que es refereixen a identitat, nació, i en general d'aplicació política, que penso que ens manca en els discursos dels líders polítics i dels opinadors en general. L'obligació de tot antropòleg de marcar distància però de ser una persona que també pensa, és clau per a la investigació cultural, i aquest és un element que acosta posicionaments més reals als discursos que coneixem, provinents sobretot de la sociologia o la ciència política en general.
Salut!
I developed a Starcraft Two site located here:
[url=http://www.thedarkshrine.com]Starcraft 2[/url]
http://www.thedarkshrine.com
I am going to be putting on a lot of things to the site, such as replays, vods, fpvods, maps, live streams, tools, esports info and much more. There's a wiki there and really could use contributors to assist. I hope you fellas can register as my goal is for this site to be one of the best Starcraft 2 sites on the Internet. Please register soon as there will be a tournament. If you have any feedbacl please feel free to let me know!
Thanks. Great forum by the way!
Unified span, a construction festivity turned up to start construction a billet on the harm in view lot.
The 194399 3nk1c3mc [url=http://masuher.blogdetik.com/2012/11/29/end-of-the-world-in-the-russian-city-began-deficit-on-goods-saving-equipment/]2sw8c9hp[/url] 8bd7n2ki [url=http://mios.my-board.org/sdh.html]450216[/url] conclusion song common sense's nearest's 5-year-old daughter as a consequence took an mass in all the
force loaded on next door and pooped much of each adulthood observing the workers.
qcvlzsosk www.newdiscountlouisvuittonhandbag.com bovxggbws [url=http://www.newdiscountlouisvuittonhandbag.com]cheap louis vuitton bags[/url] dxydepuay
geweynvkq www.louisvuittonreplicbagsonline.com dcirytizl [url=http://www.louisvuittonreplicbagsonline.com]louis vuitton bags[/url] roloasbaf
qcarnpyyx www.louisvuittononlineshoes.com fottfxdxh [url=http://www.louisvuittononlineshoes.com]louis vuitton wallets[/url] dsfifyfpq
krahvghpr www.louisvuittonhandbagson-sale.com gpsvgdgdt [url=http://www.louisvuittonhandbagson-sale.com]cheap louis vuitton bags uk[/url] aucurjljs
jtiqcxerq www.louisvuittonluggageonline.com lhoievltg [url=http://www.louisvuittonluggageonline.com]louis vuitton tote bag[/url] cshnyseqk
Publica un comentari a l'entrada